Ringkøbing-Skjern Kulturcenter og Remisen indgår samarbejde

De to parter vil i fællesskab højne kulturen i lokalområdet ved at bringe hinandens styrker mere i spil.

Når Jonah Blacksmith Trio den 11. juni kommer til Skjern, er det ikke alene en fantastisk genstart af det lokale kulturliv. Det markerer samtidig startskuddet for et nyt kulturelt fællesskab. Ringkøbing-Skjern Kulturcenter og Remisen har nemlig indgået en aftale om at samarbejde om kulturelle begivenheder i Skjern.

”Med aftalen vil vi højne det kulturelle niveau i Skjern. Vi kommer til at placere begivenhederne i de rammer, der passer bedst til lige præcis det helt konkrete arrangement,” forklarer Dorthe Marie Siersbæk, der er direktør i Ringkøbing-Skjern Kulturcenter.

Erfaring, know-how og gå-på-mod

Hvor Remisen byder på det mere rå, upolerede og intime, har kulturcenteret sine styrker et andet sted. Her er det volumen og moderne faciliteter, der kommer i spil. Samtidig er der noget viden, som kan hjælpe et nyt sted som Remisen godt ud over rampen.

”Kulturcenteret har erfaringen og know-how, mens vi kommer med en klar idé om, hvad der rører sig på den danske musikscene og vores ungdommelige gå-på-mod,” lyder det fra Thomas Vilhelmsen, der er formand for Remisens bestyrelse.

Til glæde for os alle

Håbet hos begge parter er, at samarbejdet styrker billetsalget i Skjern. Behovet hos både det yngre og det ældre, modne publikum kan bedre tilgodeses ved at løfte i flok. Det kulturelle behov afstemmes efter hinanden, så det samlet står stærkere.

”Vi vil gerne skabe en kultur omkring kulturen. En kultur, der betyder, at vi fremover kan trække store navne til Skjern – til glæde for os alle sammen,” siger Thomas Vilhelmsen om tankerne bag samarbejdet.

Samarbejdet får også betydning for Kulturklubben, som Ringkøbing-Skjern Kulturcenter har i forvejen.
”Vi får et stærkere produkt og et bredere tilbud,” understreger direktør Dorthe Marie Siersbæk om værdien for kulturklubben.

Faktuelt:

Ringkøbing-Skjern Kulturcenter er Ringkøbing-Skjern Kommunes største idræts- og kulturfacilitet. Den begyndte som Skjern Hallen i 1967 og har siden udviklet sig til et moderne center med over 18.000 kvadratmeter under tag, inklusive idrætshaller, fitnesscenter, talentakademi, vandrehjem, café og bowlingbaner.

Remisen Skjern er en gamle DSB-garage, der er ved at blive lavet om til et lokalt spillested. Bag arbejdet står en gruppe lokale unge frivillige, der lægger masser af energi og sjæl i projektet.

Køb billet til Jonah Blacksmith Trio her

Køb billet