Sommerhilsen fra Kulturcenteret

Sommeren er over os, og mens vi alle samler kræfter til et travlt efterår, er der tid til at se tilbage på det første halvår af 2023.

Ingen tvivl om, at mange har fulgt med i, hvordan det går i Ringkøbing-Skjern Kulturcenter. Vi er et sted, som mange har en holdning til og en mening om.
2022 sluttede med et underskud, og ingen tvivl om, at økonomien i Ringkøbing-Skjern Kulturcenter både var og er presset.

Ikke desto mindre kan vi med glæde se tilbage på de første seks måneder af 2023. For det går godt på mange parametre.

Nye aftaler

Vi forlænget vores samarbejdsaftale med Skjern Bank, og vi har lavet aftaler omkring indretning og navngivning af flere områder i kulturcenteret. EDC-Torvet er blevet fantastisk flot, og det samme gælder for vores lege- og aktivitetshjørne, hvor Sydbank, Astrup Group og Frode Madsens Fond har hjulpet med at skaffe midler til at den del af den gamle kantine lækker og indbydende.

Efter sommerferien håber vi på at kunne præsentere en ny stor partner til en del af vores faciliteter, så det kan I godt glæde jer til at høre mere om.

Vi har fået en tilbygning, hvor Skjern Fysioterapi er flyttet ind, og der er kommet gang i træningslejrene – også udenfor hovedsæsonen. Vi har således haft hold fra både ind- og udland på besøg – og der er en travl sensommer i vente på den front. Det er fantastisk, at vi kan fejre både gensyn med tidligere gæster og samtidig byde nye hold velkommen.

Remisen og nye tiltag

Hen over foråret åbnede vi for muligheden for at leje Remisen til både virksomheder og privat.

Det tiltag er der taget godt i mod, og vi ser frem til, at endnu flere benytter sig af at kunne holde deres arrangement i helt unikke omgivelser.

Vi har fejret at tage nye idrætsgrene ind i huset. To gange har vi inviteret til at prøve Pickleball, en hastigt voksende idræt fra USA – og den kommer vi til at se mere til den kommende tid. I kulturcenteret arbejder vi på at give mere plads til selvorganiseret idræt, og her er Pickleball en oplagt mulighed.

Arbejdet med at få flere erhvervskunder i huset drøner også derudaf. Der er heldigvis mange virksomheder, der har fået øjnene op for, at vi er et oplagt sted til både møder, konferencer, firmafester og teambuilding-aktiviteter.

Økonomien fylder stadig

Økonomisk havde vi et hårdt år i 2022. Det ved vi, at vi også har hér i 2023. Vi arbejder hele tiden på at forbedre vores indtjeningsmuligheder samtidig med, at vi skal finde besparelser på vores udgifter. Det er ikke en nem opgave, men jeg syntes, at vi er godt på vej og har truffet nogle gode og hårde beslutninger.

Vi har rigtig meget gæld vi skal afvikle på, og den forsvinder desværre ikke med et trylleslag. Men vi har en klar strategi, og sammen med vores økonomiske 5-års plan er vi overbeviste om, at vi i fællesskab kan få skabt et Ringkøbing-Skjern Kulturcenter i økonomisk balance.

Tak til Niels Erik

Efter mange gode år i bestyrelsen har Niels Erik Kjærgaard valgt, at der skal nye kræfter til. Derfor udtræder han af bestyrelsen og vi er nu ved at finde ud af, hvordan bestyrelsen skal sammensættes fremover.

Vi skylder Niels Erik Kjærgaard en stor tak. Både for at være en stor støtte i forbindelse med opstarten for vores direktør Morten Lerke og for at være en utrættelig kraft i arbejdet med at udvikle Ringkøbing-Skjern Kulturcenter.